به نام بی نهایت من

فکرت

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 43512
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<

محمود شبستری 1

نظر کردم بدیدم اصل هر کار

                                   نشان خدمت آمد عقد زنار

نباشد اهل دانش را مؤول

                                 ز هر چیزی مگر بر وضع اول

میان در بند چون مردان به مردی

درآ در زمرهٔ «اوفوا بعهدی»                                

به رخش علم و چوگان عبادت

                                      اگر چه خلق بسیار آفریدند

ز میدان در ربا گوی سعادت

                                تو را از بهر این کار آفریدند

پدر چون علم و مادر هست اعمال

                             به سان قرةالعین است احوال

نباشد بی‌پدر انسان شکی نیست

                             مسیح اندر جهان بیش از یکی نیست

رها کن ترهات و شطح و طامات

                                 خیال خلوت و نور کرامات

کرامات تو اندر حق پرستی است

                          جز این کبر و ریا و عجب و هستی است

در این هر چیز کان نز باب فقر است

                                 همه اسباب استدراج و مکر است

ز ابلیس لعین بی سعادت

                            شود صادر هزاران خرق عادت

گه از دیوارت آید گاهی از بام

                               گهی در دل نشیند گه در اندام

همی‌داند ز تو احوال پنهان

                             در آرد در تو کفر و فسق و عصیان

شد ابلیست امام و در پسی تو

                                  بدو لیکن بدین‌ها کی رسی تو

کرامات تو گر در خودنمایی است

                                 تو فرعونی و این دعوی خدایی است

کسی کو راست با حق آشنایی

                                    نیاید هرگز از وی خودنمایی

همه روی تو در خلق است زنهار

                                    مکن خود را بدین علت گرفتار

چو با عامه نشینی مسخ گردی

                                چه جای مسخ یک سر نسخ گردی

مبادا هیچ با عامت سر و کار

                             که از فطرت شوی ناگه نگونسار

تلف کردی به هرزه نازنین عمر

                                نگویی در چه کاری با چنین عمر

به جمعیت لقب کردند تشویش

                             خری را پیشوا کردی زهی ریش

فتاده سروری اکنون به جهال

                               از این گشتند مردم جمله بدحال

نگر دجال اعور تا چگونه

                            فرستاده است در عالم نمونه

نمونه باز بین ای مرد حساس

                               خر او را که نامش هست جساس

خران را بین همه در تنگ آن خر

                                  شده از جهل پیش‌آهنگ آن خر

چو خواجه قصهٔ آخر زمان کرد

                               به چندین جا از این معنی نشان کرد

ببین اکنون که کور و کر شبان شد

                                 علوم دین همه بر آسمان شد

نماند اندر میانه رفق و آزرم

                                 نمی‌دارد کسی از جاهلی شرم

همه احوال عالم باژگون است

                               اگر تو عاقلی بنگر که چون است

کسی کارباب لعن و طرد و مقت است

                                 پدر نیکو بد، اکنون شیخ وقت است

خضر می‌کشت آن فرزند طالح

                               که او را بد پدر با جد صالح

کنون با شیخ خود کردی تو ای خر

                           خری را کز خری هست از تو خرتر

چو او «یعرف الهر من البر»

                          چگونه پاک گرداند تو را سر

و گر دارد نشان باب خود پور

چه گویم چون بود «نور علی نور»                      

پسر کو نیک‌رای و نیک‌بخت است

                                    چو میوه زبده و سر درخت است

ولیکن شیخ دین کی گردد آن کو

                                 نداند نیک از بد بد ز نیکو

  مریدی علم دین آموختن بود

                          چراغ دل ز نور افروختن بود

کسی از مرده علم آموخت هرگز

                             ز خاکستر چراغ افروخت هرگز

مرا در دل همی آید کز این کار

                             ببندم بر میان خویش زنار

نه زان معنی که من شهرت ندارم

                            که دارم لیک از وی هست عارم

شریکم چون خسیس آمد در این کار

                             خمولم بهتر از شهرت به بسیار

 دگرباره رسیدالهامم از حق

                            که بر حکمت مگیر از ابلهی دق

اگر کناس نبود در ممالک

                       همه خلق اوفتند اندر مهالک

بود جنسیت آخر علت ضم

                            چنین آمد جهان والله اعلم

ولیک از صحبت نااهل بگریز

                                 عبادت خواهی از عادت بپرهیز

نگردد جمع با عادت عبادت

                      عبادت می‌کنی بگذر ز عادت

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ذهن

مسأله ذهن و بدن

Descartes mind and body.gif

در فلسفه ذهن از پاره‌ای مسائل بحث می‌شود: مهم‌ترین مسئله فلسفه ذهن که مسائل دیگری از دل آن پدید می‌آیند بحث رابطه ذهن و بدن است. در این مسأله چند دیدگاه وجود دارد:

دوگانه‌انگاری

نوشتار اصلی: دوگانه‌انگاری

 

تعامل ذهن و بدن

یکی از بحثهای دوگانه انگاری جوهری، تعامل یا علیت دو جانبه ذهن و بدن است. مسأله اینجا است که یک جوهر مادی و یک جوهر غیرمادی که هیچ تناسبی با هم ندارند، چگونه می‌توانند در هم تأثیر بگذارند؟ چند نظریه در این باب وجود دارد: شبه پدیدارگرایی، اصالت علت موقعی، اصالت ظهور ناگهانی و اصالت توازی.

[ویرایش] نظریه این‌همانی

نظریه این‌همانی: مطابق این نظریه هر نوع از حالات ذهنی با نوعی از حالات فیزیکی و به عبارت دقیق تر: حالات مغزی همسان است. برای مثال، درد همواره با شلیک عصب ج یکی است. این همانی در این نظریه نوعی، وجودی است و نه مفهومی یعنی مفهوم حالت ذهنی غیر از مفهوم حالت مغزی است ولی این دو در خارج یک چیزند. این نظریه به عنوان فیزیکالیسم هم یاد می‌شود.[۲]

تحقق‌پذیری چندگانه

اعتراض مهمی به این همانی نوعی وارد شد: تحقق پذیری چندگانه؛ یعنی همیشه این طور نیست که یک نوع حالت ذهنی با نوع خاصی از حالت مغزی همراه باشد؛ به عنوان مثال، درد در موجودات دیگر می‌تواند بدون شلیک عصب محقق شود. حتی علوم عصبی نشان داده‌اند انسان‌هایی که قسمتی از مغز را مانند بخش کلامی از دست می‌دهند پس از مدتی بخش دیگری از مغز وظیفه آن بخش را بر عهده می‌گیرد. این اعتراض منتهی به این همانی مصداقی شد. یعنی یک مصداق از حالت ذهنی همیشه با مصداقی از حالت مغزی یکی است.

فروکاهش

این مفهوم در طبیعی‌ترین موقعیت خود یعنی در فهم فلسفی علم به خوبی می‌تواند تقریب شود. نمونه استاندارد کتب درسی عبارت است از رابطه ترمودینامیک و مکانیک. تا قرن نوزدهم، این دو نظریه نقش مهمی در تصور ما از جهان جسمانی ایفا می‌کردند. از یک سو، رفتار آنچه را توصیف می‌کرد که فکر می‌شد جوهر است؛ گرما، مبانی آن که تبیین کننده واقعیتهایی مانند جنبش گرما از اجسام گرمتر به اجسام سردتر و اینکه مقدار گرمایی که اینگونه منتقل شده به ترکیب مادی اجسام مربوطه بستگی دارد. از سویی دیگر، اصول مکانیک با تلاش‌های نیوتون، روشهای تأثیر و تأثر اجسام ثابت و متحرک را بر یکدیگر تبیین می‌کرد.

بر اساس تلاشهای نظری و تجربی در قرن نوزدهم، امکان اتحاد این دو نظریه وجود دارد؛ و در همین اتحاد است که مفهوم «فروکاستن» (تحویل) وارد بازی می‌شود. وقتی این را درک کنیم که همه مواد از ذرات ریزتر (اتمها و مولکولها) تشکیل شده‌اند، و اینکه حرکت این ذرات تابع اصول مکانیک است، ممکن خواهد بود گرما را به عنوان درجه‌ای که این ذرات به سوی آن حرکت کرده و یا نوسان می‌یابند، شناخت. در این صورت، تبیینهای پیشنهادی در ترمودینامیک باید تحت تبیینهای گسترده تر مکاینک رده بندی شوند. مثلاً انتقال گرما توسط قوانین انتقال حرکت در میان اتمها و مولکولها تبیین می‌شود. در این صورت می‌توان گفت ترمودینامیک به مکانیک فروکاسته یا تحویل شده‌است. فروکاهی راهی است برای تأمین وجود شناختی برخی امور.

مفهوم فروکاهی خارج از حیطه علم نیز دارای کاربرد است؛ اما همواره روشن نیست شرایط استفاده مناسب از آن محقق باشد. در فلسفه ذهن معمولاً نظریه این همانی نوع را فروکاهش گرایانه می‌دانند. یکی دانستن امور گوناگون ذهنی و انواع پدیدارهای جسمانی شباهت زیادی با یکی دانستن گرما و جنبش مولکولی دارد؛ و نتیجه این خواهد شد که فهم ما از ذهن به فهم ما از مغز و نظامهای جسمانی مرتبط فروکاسته شود. چنین فروکاستنی واقعی بودن وجود شناختی امور ذهنی را تضمین می‌کند. البته فهم متعارف ما از ذهن با یک نظریه مانند ترمودینامیک قابل قیاس نیست تا همانند این مفهوم قابل تحویل و فروکاهی باشد.

برهان معرفت

فرنک جکسن با استناد به کیفیات ذهنی -مانند رنگ- آزمونی فکری را ترتیب داد تا فیزیکالیسم را ابطال کند. فرض می‌کنیم مری در اتاقی سیاه و سفید زندگی می‌کند و از دیدن رنگها محروم است؛ او از طریق تلویزیونی سیاه و سفید و با کتابها و مجلاتی سیاه و سفید «همه» آنچه را که درباره عالم فیزیکی و ویژگیهای فیزیکی اشیاء دانستنی است می‌داند. او همه فرایندهای فیزیکی و فیزیولوژیکی قرمز-دیدن را می‌داند اما وقتی از اتاق سیاه و سفید آزاد می‌شود، و رنگ قرمز را برای اولین بار می‌بیند، می‌گوید: اوه... پس قرمز دیدن اینگونه است! این نشان می‌دهد که مری با اینکه همه دانستنیهای فیزیکی قرمز دیدن را می‌دانست، کیفیت قرمز دیدن را نمی‌دانست پس قرمز دیدن یک واقعیت فیزیکی نیست. این استدلال به برهان معرفت معروف است و پاسخهایی هم از آن داده شده‌است. 

فرارویدادگی

فرارویدادگی (supervenience) اصطلاحی است که حدود دو دهه یا بیشتر وارد فلسفه ذهن شده و به معنای وابستگی وجودی امور ذهنی به امور فیزیکی است. این مفهوم نقشی کلیدی در صورت بندی برخی از نظریات تأثیرگذار در مسأله ذهن و بدن ایفا کرده‌است، به خصوص تقریرهایی از فیزیکالیسم غیر تحویلی. فرارویدادگی ذهن و بدن به نفع یا علیه ادعاهای خاصی در باب امور ذهنی و به منظور یافتن راهکارهایی برای برخی مسائل محوری ذهن به کار رفته‌است مانند مسأله علیت ذهنی. مباحثی هم راجع به خود فرارویدادگی ذهن و بدن وجود دارد مانند چگونگی صورت بندی آن، ارتباط آن با تحویل ذهن-بدن، آیا می‌توان انواع خاصی از حالات ذهنی را مانند کیفیات ذهنی و حالات التفاتی از لحاظ فیزیکی فرا رویداده دانست، و در صورت عدم فرارویدادگی آنها لوازم آن برای فیزیکالیسم چه خواهد بود.

رفتارگرایی

رفتارگرایی (Behaviourism) تحلیلی معتقد است واژگان حالات ذهنی معنایی به جز رفتار ندارند یعنی درد چیزی جز نالیدن، ابراز ناراحتی و دیگر رفتارها نیست. رفتارگرایی حذفی به کلی واژگان ذهنی را حذف می‌کند مانند کواین. ویتگنشتاین برخلاف آنچه معروف است رفتارگرا نیست (او صرفاً معتقد است که واژگان ذهنی از طریق رفتار شکل می‌گیرند).

کارکردگرایی

رفتارگرایی تحلیلی حق نداشت در تحلیل واژگان ذهنی از واژگان ذهنی دیگر استفاده کند و این امر سبب بروز مشکلاتی برای این رویکرد شد زیرا آنان چاره‌ای از کاربرد این واژگان نداشتند. کارکردگرایی (Functionalism) برای حل این مشکل به جای آنکه ذهن یا حالات ذهنی را رفتار که خروجی اندامواره‌است بداند، آن را کارکرد یا تابعی از نقش علّی که ورودی نسبت به خروجی ایفا می‌کند، می‌داند. کارکردگرایی همچنین مشکل تحقق پذیری چندگانه را در نظریات اینهمانی حل کرد؛ زیرا ذهن که برنامه یا ساختار کارکردی است می‌تواند در سخت‌افزارهای مختلف تحقق یابد. کارکردگرایی همچنان در فلسفه ذهن پایدار است و انواع گوناگونی دارد مانند کارکردگرایی ماشینی، کارکردگرایی علّی و کارکردگرایی غایت شناختی.

خودآگاهی

 

مسأله اذهان دیگر

مسأله اذهان دیگر در فلسفه ذهن دارای دو بعد معرفت شناختی و مفهومی است: از بعد معرفت شناختی مسأله این است که ما از کجا بدانیم که دیگران ذهن دارند و صرفاً زامبی نیستند؟ از بعد مفهومی وجود اذهان دیگر را می‌پذیریم اما سؤال این است که آیا دیگران به همان کیفیت و نحوه‌ای که ما حالات ذهنی را تجربه می‌کنیم، این حالات را تجربه می‌کنند؟

کیفیات ذهنی یا پدیداری

کیفیات ذهنی همانطور که از نامش پیدا است، کیفیت تجربه کردن حالات ذهنی است. به این کیفیات، احساس خام (raw feel)هم می‌گویند. بعضی از فیلسوفان ذهن کیفیات ذهنی را مقوم همه حالات ذهنی می‌دانند و معتقدند تجربه همه حالات ذهنی با این کیفیت همراه است؛ کیفیتی که صاحب تجربه می‌داند چیست اما نمی‌تواند آن را توصیف کند. مقاله معروف تامس نیگل «خفاش بودن چه کیفیتی دارد؟» بر این دیدگاه تأکید می‌کند. اما فیلسوفانی مثل دنیل دنت اساساً کیفیات را حذف می‌کنند. دیوید چالمرز با توجه به مشکل کیفیات ذهنی به دوگانه‌انگاری وصفی گرایش دارد.

حیث التفاتی

دسته‌ای از حالات ذهنی دارای محتوا هستند مانند باور که محتوا (یا متعلق) آن یک گزاره‌است مانند باور به اینکه باران می‌بارد. برای همین است که به اینگونه حالات گرایشهای گزاره‌ای می‌گویند. نام دیگر این خصوصیت دربارگی است. حیث التفاتی از موانع تبیین فیزیکی ذهن به شمار می‌رود. البته این مانع چندان دشوار نیست زیرا حیث التفاتی ویژگی همه حالات ذهنی نیست و تنها برخی از این حالات را دربرمی گیرد. بحثهای فراوانی میان فیلسوفان ذهن جریان دارد که اگر حالات ذهنی همان حالات مغزی یا کارکردی باشند، اینگونه حالات چگونه می‌توانند از حیث التفاتی (معناشناسی و محتوا) برخوردار شوند؟ جان سرل از برجسته‌ترین فیلسوفان ذهنی است که در این زمینه کارهای بزرگی کرده و اثری مستقل به نام حیث التفاتی نوشته‌است.

طبرای رویدادها، حالات یا فرایندهای ذهنی دارای کارکرد می‌توان به دیدن اینکه در بسته‌است یا اعتقاد به اینکه شما در حال تعقیب شدن هستید، مثال زد. آنچه به طور محوری موجب تمایز حالات، رویدادها و یا فرایندهای محتوامند است این است که دارای ارجاع به متعلق می‌باشند.

این ویژگی جنسی و عام دارای زیرشاخه‌های بسیاری است. این ویژگی محتوا را به محتواهای مفهوم سازی شده محدود نمی‌سازد و محتواهای ساخته شده از حواس فرگه و نیز محتواهای راسلی ساخته شده از متعلقات و خصوصیات را دربر می‌گیرد. مطابق این ویژگی عام هنوز این احتمال باقی است که حالات ناآگاه همانند حالات آگاه دارای محتوا باشند. همچنین حالات شناحته شده توسط روان‌شناسی محاسبه ای-تجربه‌ای می‌توانند دارای محتوا باشند. فهم درست فلسفی از این مفهوم کلی محتوا نه تنها برای فلسفه ذهن و روان‌شناسی اساسی است بلکه برای نظریه معرفت و متافیزیک نیز دارای اهمیت است.

 

هوش مصنوعی

ماروین مینسکی، بنیانگزار لابراتوار هوش مصنوعی ام. آی. تی. (مؤسسه فناوری ماساچوست)، در تعریف هوش مصنوعی چنین می‌گوید: علمی که ماشینها را به انجام کارهایی وامی دارد که اگر آن کارها از آدمی سرزنند، مستلزم هوش خواهند بود (۱۹۶۸). این نام راجان مک‌کارثی ابداع کرد. او در سال ۱۹۵۶ همایشی را ترتیب داد که بسیاری از پژوهشگران هوش مصنوعی آن را سرآغاز رشته خود می‌دانند. این همایش پروژه تحقیق تابستانی دارتماوث نام داشت.

یکی از نخستین سخنرانی‌های مربوط به هوش کامپیوتری در سال ۱۹۴۷ را منطق دان انگلیسی آلن تورینگ ایراد کرد که در آن زمان در آزمایشگاه فیزیک ملی کار می‌کرد. عنوان سخنرانی این بود: ماشین هوشمند؛ نظریه‌ای ابداعی. تورینگ گفت: بحث من در این است که دستگاه‌ها می‌توانند رفتاری نزدیک به ذهن انسانی داشته باشند.

پیوندگرایی

هم‌زمان با پیشرفت در شناخت اندام‌شناسی و فیزیولوژی مغز در نیمه اول قرن بیستم، این دیدگاه که مغز متشکل است از واحدهای پردازش الکتریکی ساده رواج یافت؛ واحدهایی که یکدیگر را برانگیخته و نیز از یکدیگر جلوگیری می‌کردند. پژوهشگرانی همچون مک گلوخ و پیتس ۱۹۴۳ شروع به تحقیق در این موضوع نمودند که چگونه شبکه‌ای که از چنین واحدهای پردازش ساخته شده، می‌تواند محاسباتی را مانند منطق جمله‌ای اجرا کند. پژوهشگران دیگر مانند روزنبلات ۱۹۶۲، و سلفریج ۱۹۵۹ فایده شبکه‌ها را در کارهای مفهومی تر کاویدند.

این رویکرد دوم را پیوندگرایی نامیدند هر چند برخی نظریه پردازان به ویژه آنها که از علوم عصبی وارد فلسفه شده‌اند واژه شبکه‌های عصبی و عده‌ای دیگر اصطلاح پردازش توزیع شده موازی را ترجیح می‌دهند. هرچند پیوندگرایی در آغاز رقیب رویکرد پردازش نماد بود اما زمانی که دانش‌های شناختی در دهه ۱۹۷۰ شروع به تحقیق چند رشته‌ای کرد، رویکرد پیوندگرایی این وجه را از دست داد.

علیت ذهنی

رابطه علی دو طرفه میان ذهن و بدن امری است که با شهود خود آن را درمی یابیم و انکار آن نیازمند دلیل بسیار قوی و قدرتمندی علیه این شهود است. با این حال، پذیرش علیت ذهنی برای همه نظریات مربوط به رابطه ذهن و بدن از دوگانه انگاری گرفته تا فیزیکالیسم مشکلساز شده‌است. دوگانه انگاران برای تبیین آن گاهی به اصالت علت موقعی، گاهی به درهم کنش گرایی و گاهی هم به اصالت توازی روی آورده‌اند اما هیچ یک از اینها نتوانستند تبیینی از رابطه علی ارائه کنند. انکار رابطه علی از طرف ذهن به بدن را در ادبیات فلسفه ذهن شبه پدیدارانگاری می‌نامند.

هویت شخصی

هویت یا اینهمانی شخصی از این بحث می‌کند که شخص در زمان t۱ با خودش در زمان t۲ به چه ملاکی یکی است؟ برای مثال، با چه معیاری حکم می‌کنیم که سامان امروز همان سامانی است که دیروز با او به کلاس رفتم؟ برخی از فیلسوفان ذهن ملاک اینهمانی شخصی را استمرار جسمانی شخص دانسته‌اند و برخی نیز ملاک اینهمانی را استمرار روانی می‌دانند.

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تناسخ یعنی ...

تناسخ یعنی زندگی ها و تولدها و مرگهای پیاپی تا رسیدن به یک تکامل نسبی به عبارت دیگه زندگی جسمانی ما فقط به همین یک فرصت خلاصه نمیشه و پس از هر مرگی یک زندگی دیگه با یک جسم دیگه باز هم انتظار ما رو میکشه ولی این دفعه میتونی با یک جنسیت دیگه و یا یک ملیت دیگه باشه و شاید هم در یک سیاره دیگه.این روند چرخه تولدها و مرگهای متوالی این قدر ادامه پیدا میکنه که ما توی این کلاس درس(دنیا) پخته و ابدیده بشیم و دیگه نیاز به بازگشت مجدد ما به این جهان خاکی نباشه در نظریه تناسخ انسان قبل از اینکه انسان باشه در مراحل اولیه کمال جماد بوده که به اشیاء بی جان خطاب میشه مانند سنگ و کوه وخاک و... ودر مراحل بعدی کمال سیر نباتی را طی میکنه که منظور همان گیاهِ ودر ادامه حیوان و انسان که البته گذر از هر مرحله ای مستلزم زمان زیاد و تناسخات بی شمارِ اینکه ما حالا انسان هستیم یک شبه که انسان نشدیم با گذر از مراحل بالا به اینجا رسیدیم که این هم خود آخر راه نیست حالا باید فرشته خو بشیم و مقرب درگاه پروردگار


دلایل اثبات تناسخ

 

حضرت مولانا در مورد تناسخ و سیر تکاملی انسان چنین می  فرمایند:

از جمادی مردم و نامی شدم               از نما مردم به حیوان سر زدم مردم از حیوانی و آدم شدم               پس چه ترسم کی زمردن کم شوم جمله دیگر من بمیرم از بشر               تا برآرم چون ملائک بال و پر بار دیگر از ملک پران شوم              آنچه که در وهم ناید آن شوم بار دیگر بایدم جستن ز جو                کل شیئی هالک الا وجهه           پس عدم گردم عدم چون ارغنون         گویدم کانا الیه راجعون

اگه قرار بود که هرکس فقط یک بار به دنیا بیاد و بعدش بره دیگه هدف از آفرینش تکامل انسان نبود
بلکه فقط یک فرصت برای پاداش یا انتقام سخت خداوند بود وعدالت هم به هیچ عنوان اجرا نمیشد چون شرایط محیطی تولد انسان اجازه این عدالت رو نمی دادکارما همون قانون عمل و عکس العملِ که در ادبیات فارسی به مکافات عمل مشهوره یعنی جهان مثل یک آینه میمونه که هرچی جلوش انجام بدی همون رو بهت نشون میده نه چیز دیگه ای رو و خوبی رو با خوبی و بدی رو با بدی نشون میده پس ما هم کارمای مثبت داریم وهم کارمای منفی چنانکه در آیه های 7 و 8 سوره زلزله اومده که:
پس هرکس هموزن ذره ای نیکی کند پاداش آن را میبیند و هرکس هموزن ذره ای بدی کند سزای آن را میبیند

 

هیچ جمله ای بالاتر از این دو آیه مفهوم کارمای مثبت و منفی را بیان نمی کنه
اما زمانی که دو قانون بالا رو(کارما و تناسخ) با هم ترکیب کنیم به همه پرسشهای مطرح شده در بالا پاسخ میده ولی نباید فراموش کنیم که بعضی از کارما ها مربوط به اعمالمون در زندگیهای گذشته میشه که سایه به سایه دنبال ما بوده و حالا تو این زندگی خودشو نشون میده خوب مسلم ِوقتی که ما تو زندگیهای گذشتمون دچار اشتباهات فراوانی شده باشیم تو این دنیا وضعیت خوبی مثل موارد بالا که ذکر شد نداریم ولی بعضی از کارما ها هم مربوط به اعمال ما نمیشه بلکه بر اساس  تقدیر خداوندِ مثلا برای آبدیده شدن ما یا برای تکامل سریعتر ما  یا اینکه پس از اون کارما یک چیز خیلی خوب انتظار ما رو میکشه که بر اساس صلاحدید خدا انجام میشه به عبارت بهتر خیری تو اون هست که ما نمیدونیم به قول شیخ اجل سعدی شیرازی:

 

 خدا گرزحکمت ببندد دری                          به رحمت گشاید در دیگری
در ضمن الان علمی هست به نام تناسخ درمانی که شاخه ای از فرا روانشناسی است که توسط بعضی از دکترهای روانکاو و روانشناس انجام میشه که ریشه های بعضی از بیماریهای مادرزاد روانی رو با رجوع به زندگیهای پیشین شخص با استفاده از هیپنوتیزم درمان میکنند

 

بسیاری از انرژی درمان گران کشف کرده اند که ظاهرا لازم است برخی از بیماران را به آن سوی تولد خود بازگردانند و در رحم مادر خود حمل شوند تا رویدادهای مربوط به زندگی قبلی خود را یاد آورند. به عنوان مثالا دایانا کوپر نوسنده و انرژی درمانگر , دریافته است که بسیاری از بیماران او به منظور اینکه شرایط فعلی خود را درک کنند نیازمندند با دوران زندگی قبلی خود تماس یابند. این بیماران در زندگی های قبلی خود ریشه اصلی یک مشکل را کشف می کنند , که , ار آنجا که هرگز شفا نیافته , به مثابه علامتی برای جلب توجه , به بروز خود در اشکال مختلف ادامه می دهد.آگاهی از زندگی های قبلی چندان در سراسر جهان عمومیت یافته است که اکنون مدارک بسیاری در تایید آن وجود دارد. در گزارشی که در سال 1990 در هندوستان به دست دکتر ساتوان پاسریچا از انستیتوی ملی بهداشت روانی و علوم عصبی در بنگلور انتشار یافت , جزعیات 250 مورد تناسخ نقل شده است .در این نمونه ,بیشتر از 25 درصد موارد دارای نشانه هایی در بدن , ترس های بیمارگونه و دیگر شرایطی بودند که می توانست به زندگی قبلی آنان مربوط باشد.

 

یافته های دکتر پاسریچا توجیه کننده زندگی افرادی است که با علامت و نشانه هایی در بدن خود بدنیا آمده اند و می توانند زندگی گذشته خود در نقش کاتارها در جنوب فرانسه رابه یاد آورند(اعضای این فرقه از مسیحیت در قرن 12 و13 در بخش جنوب فرانسه به دلیل اعتقاد کفر آمیز خود مبنی بر اینکه خیر فقط در عالم روحی وجود دارد به دست سردمداران کاتولیک اعدام شدند.)

در کتب جدید رابی یوناسون گرشام , با عنوان فراسوی اجساد , 78 مورد توصیف شده است که توانسته اند زندگی قبلی خود را در کوره های آدم سوزی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را بیاد آورند . جالب اینجاست که 55 نفر از این افراد در زندگی فعلی خود یهودی نیستند . در بیشتر موارد , مهم ترین نتیجه حاصل از یادآوری زندگی گذشته شفا یافتن افراد بوده است. یک روح در طول یک دوره زندگی بتواند تمام رویدادهایی را که آرزو دارد از سر بگذراند , تمام چیزهایی را که می تواند بیاموزد , و تمام چیزهایی را که لازم است , ابراز داد , بسیار نا متحمل است , ثانیا در جایی که طبق قانون علت و معلول ( کارما ) بسیاری از ما عالم مادی را با وجود نارسایی در خود ترک می گوییم , تناسخ , فرصت جبران این نارسایی را در زندگی بعدی به ما می دهد اگر تناسخ حقیقت دارد , پس انرژی کارمایی باید در چاکراهای بیمار یافت شود و در هاله او بروز یابد . .
گاهی , زمانی که درباره مجموع سفرهای کیهانی که روح بیمار تا کنون انجام داده است فکر میکنم , به او با ترس مینگرم . تناسخ به آنچه اغلب بی هدف به نظر می رسد مقصود می بخشد, رنج های بیشمار زندگی را پر معنا می سازد, ودر جایی که بی عدالتی ریشه دوانده است وعده عدالت می دهد.

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

آتش

آتش

 

یکی دیوانه ای آتش بر افروخت آتش fire

 

در آن هنگامه جان خویش را سوخت

 

همه خاکسترش را باد می برد

 

وجودش را جهان از یاد میبرد

 

من آن دیوانه ی آتش پرستم  

 

در این آتش خوشم تا زنده هستم

 

بزن  آتش به  عود و استخوانم 

  

که بوی عشق برخیزد ز جانم

 

بیا آتش بزن خاکسترم  کن   

 

 مسم در بوته هستی زرم کن

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تله پاتی

آموزش تله پاتي


تله پاتي (انتقال فکر)

براي انجام اين تمرين ابتدا در مکاني آرام ونسبتا تاريک بدن خود
 
را ريلکس کنيد سپس با چند تنفس آرام و عميق تمام ذهن وبدن خود را آرام کنيد حالا
 
 سعي کنيد به مدت چند دقيقه به هيچ جيزي فکر نکنيد وتمام افکار مزاحم را دور
 
بريزيد ( اگر تمرينات قبلي را درست انجام داده باشيد اکنون براحتي مي توانيد فکر و
 
ذهن خود را آرام کنيد و يک خلا فکري خوبي داشته باشيد.) . پس از انجام اين مراحل
 
آمادگي لازم براي انتقال فکر را داريد درابتدا سعي کنيد با موضوعاتي ساده کار کنيد تا
 
به تدريج هم تسلط شما بر تله پاتي بيشتر شود و هم اعتماد به نفس شما براي
 
انجام تمرينات سنگينتر و مشکلتر افزايش پيدا کند .حالا فرض ميکنيم که مي خواهيم
 
 که فکري را انتقال دهيم (تله پاتي)

 در حالي که در کاملا ريلکس هستيد چشمان خود را آرام ببنديد وفردي را که
 
ميخواهيد با او تله پاتي داشته باشيد در نظر بگيريد کنيد تمام حالات روحي و فيزيکي
 
 شخص مورد نظر از قبيل شکل وحالت صورت - طرز صحبت کردن - چيزهاي مورد
 
علاقه آن شخص و ... را دقيقا در ذهن خود تجسم کنيد به شکلي که هم اکنون آن
 
شخص درروبروي شما قرار گرفته و شما داريد با او صحبت کرده و به چهره او نگاه
 
ميکنيد اکنون تصوير ذهني خود را بزرگتروشفافتر کنيد و دقيقترين جزييات را به شکلي
 
 واضح وشفاف در تصوير ذهني خود ترسيم کنيد. تقريبا چيزي شبيه يک فيلم با همه
 
جزييات آن. حالا از او بخواهيد که کاري را انجام دهد همانطور که گفتم در ابتدا با
 
چيزهاي ساده شروع کنيد مثلا از او بخواهيد که به شما تلفن کند بعد از اين که در
 
 اين کار موفق شديد سعي کنيد در تمرين بعدي با استفاده همين روش از او بخواهيد
 
همين عمل را در يک زمان مشخص انجام دهد و به همين شکل مي توانيد تمرينات را
 
گسترده تر ومتنوعتر کنيد

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

داستان

داستان !!!

  مرمر........

  توی یه موزه ی معروف که با سنگ های مرمر کف پوش شده بود , مجسمه ی بسیار زیبای مرمرینی گذاشته شده بود که مردم از راه های دور و نزدیک واسه دیدنش  به اونجا می اومدن و کسی نبود که اونو ببینه و لب به تحسین باز نکنه

یه شب سنگ مرمری که کف پوش اون سالن بود , با مجسمه , شروع به حرف زدن کرد و گفت : " این منصفانه نیست ! چرا همه پا روی من می ذازن تا تو رو تحسین کنن ؟!

مگه یادت نیست ؟! ما هر دومون توی  یه معدن بودیم , مگه نه ؟

این عادلانه نیست ! من خیلی شاکیم ! "

مجسمه لبخندی زد و آروم گفت :

" یادته روزی که مجسمه ساز خواست روت کار کنه , چقدر سرسختی و مقاومت کردی ؟ "

سنگ پاسخ داد :

" آره آخه ابزارش به من آسیب میرسوند.

آخه گمون کردم میخواد آذارم بده

آخه  تحمل اون همه درد و رنج رو نداشتم ."

و مجسمه با همون آرامش و لبخند ملیح ادامه داد :

" ولی من فکر کردم که به طور حتم می خواد ازم چیز بی نظیری بسازه .

به طور حتم بناست به یه شاهکار تبدیل بشم .

به طور حتم در پی این رنج , گنجی هست .

پس بهش گفتم :

"هر چی میخوای ضربه بزن , بتراش و صیقل بده ! "

و درد کارهاش و لطمه ها یی رو که ابزارش به من می زدن رو به جون خریدم .

و هر چی بیشتر میشدن , بیشتر تاب می آوردم تا زیباتر بشم !

پس اموز نمی تونی دیگران رو سرزنش کنی که چرا روی تو پا میذارن و بی توجه عبور میکنن ."

آره عزیز دلم ! رنج و سختی ها هدایای خالق مهربون هستیه به من و تو .

 

 

و یادمون باشه قراره اون قدر زیبا بشیم که خودمون هم نمی تونیم از الان باور و تصور کنیم .

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ترس

 

  ترس = شجاعت

  هر ترس آرزویی را مخفی میکند .

   - ترس میتونه مفید باشه ، بستگی داره چجوری بهش نگاه کنی !!

   اگه ترس از دست دادن چیزی نبود ، ما شجاعت جنگیدن برای اون چیز رو بدست نمی آوردیم...

 

 

   ملا نصردین روی زمین دنبال چیزی میگشت. 

 

   یک نفر او را دید  که  به دنبال چیزی میگردد .

 

    پرسید :

   "دنبال چه میگردی ، ملا ؟"

 

   ملا گفت: " دنبال کلیدم ."

 

   آنگاه آنها با هم چهار دست و پا شروع کردند به گشتن .

 

  بعد از مدتی،آن مرد از ملا پرسید :

   "دقیقا کجا گمش کردی ؟"

 

   ملا گفت :"در خانه ."

 

   - خوب،پس چرا اینجا دنبالش میگردی ؟

 

    - به خاطر اینکه اینجا روشن تر از درون خانه است .

 

 

 

 

        (پ/ن ) : برای پیدا کردن حقیقت  باید درون خودمون رو جستجو کنیم !!

 

 

نويسنده: احسان عباسی تاريخ: شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to ehsan7.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com